הרשמה למתנדבים
הרשמה לבתי ספר
הרשמה לארגונים

ניצוצות

מטרת התוכנית היא לאפשר לתלמידים בגיל הנעורים, להכיר ולגלות תחומים מקצועיים שונים ופעילויות מגוונות, שיכולים להוות השראה משמעותית לחיפוש פנימי של "הניצוץ".
ה'ניצוץ' הוא המניע העיקרי לפיתוח מוטיבציה ופוטנציאל, שישפיעו על מימוש זהותו המקצועית (והאישית) של הצעיר בחייו הבוגרים. 

התכנית כוללת מספר מפגשים בין תלמידים להורים או בוגרים אחרים (מנחים מתנדבים), מתוך הקהילה ומחוצה לה, בעלי "ניצוץ" בתחום ידע מסוים.

במפגשים אלו המנחים משתפים את התלמידים בניסיונם האישי, מאפשרים להם לחוות ביחד את הניצוץ שלהם, ובעיקר נותנים השראה לגילוי תחומים ועולמות חדשים. כל זאת במטרה לאפשר לתלמידים לגלות מה מעניין ומלהיב אותם.

במהלך השנה בוחרים התלמידים מתוך עשרות ניצוצות המוצעים להם, את הנושאים המעניינים אותם. כך בעצם נחשפים התלמידים לא רק למגוון נושאים, אלא גם לאנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה, אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם.

מטרות נוספות:

יצירת תכנית המבוססת על הצגה חווייתית והתנסות פעילה בתחומים שונים, המוצגים  על ידי מתנדבים, שגם עבורם זאת פעילות משמעותית.

מתן הזדמנות לתלמידים לבחור את התכנים המעניינים אותם, באופן חופשי (שלא כמו  שמקובל במסגרות לימודיות קונבנציונליות, בה מוכתבים התכנים).

שילוב הקהילה, מתן הזדמנות למתנדבים מכל הארץ, לקחת חלק פעיל בחינוך  הדור הבא, באמצעות שיתוף הניצוץ האישי במפגשים לא פורמליים, במסגרת מערכת החינוך הפורמאלי.

כיצד זה עובד

בתוכנית ניצוצות כ-4500 מנחים מתנדבים בפריסה ארצית, בעלי ניצוצות בנושאים שונים ומגוונים.

כל המנחים המתנדבים עברו הכשרה, ועומדים בתנאי משרד החינוך.

מפגשי ניצוצות מתקיימים בימי שישי או חמישי, לאורך כל השנה, ומועברים בקבוצות רב-גילאיות קטנות (ממוצע 14 ילדים בקבוצה).

השנה מחולקת לחמישה עד שישה מחזורים בני חודש כל אחד (ארבעה מפגשים כל מחזור). בתחילת כל מחזור מבוצע תהליך בחירת הניצוץ על ידי הילדים מתוך רשימת הניצוצות באותו מחזור בבית הספר.

מבנה 'ניצוץ' אופייני כולל ארבעה מפגשים:

שני המפגשים, הראשון והשני (שתי שעות לימוד כ"א) – מתמקדים בהכרות עם המנחה והכרת הניצוץ שלו לעומק.

המפגש השלישי (יום מלא) – נקרא 'ניצוץ בשטח', מפגש חווייתי מעשי בנושא הניצוץ, בדרך כלל מחוץ לכתליי בית הספר.

המפגש הרביעי (יום מלא) – כולל מפגש סיכום של המנחה עם הקבוצה שלו, 'יריד ניצוצות', בו מוצג הניצוץ על ידי המנחה והתלמידים לשאר בית הספר ו'ניצוץ אורח' בו מוצג ניצוץ אחד ייחודי, (בדר"כ ע"י אישיות ידועה ומוכרת), אשר משתף את סיפורו עם כלל התלמידים, שהשתתפו באותו מחזור.